Gå til innhold

Nortura vant plastløftepris

Årets plastløftepriser ble delt ut på Holdbarhetsmessen på Lillestrøm 15. februar. Der ble det klart at Nortura vant prisen i kategorien "Design for gjenvinning".

Nortura

I år var det ni forskjellige bedrifter som var nominert i de fire forskjellige kategoriene: Design for gjenvinning, Holdbarhetsprisen, Redusert bruk av unødvendig plast og Økt bruk av resirkulert plast. Dette var fjerde gang Grønt Punkt Norge delte ut prisene til bedrifter som har utmerket seg i plastløftet. Nortura vant kategorien «Design for gjenvinning» foran Findus og Combiwood Barkevik..

I juryens begrunnelse heter det: "Vinneren har jobbet med en imponerende mengde tiltak for å redusere plast, øke bruken av resirkulert plast og designe emballasjen for gjenvinning. De har også valgt monomaterialer, og redusert vekt."

Nortura jobber kontinuerlig med å gjøre emballasjen vår mer miljøvennlig, og har satt oss som mål at vår emballasje skal være 100 prosent bærekraftig innen 2030.

Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med plastemballasje.

Plastløftet

Plastløftet ble startet av Grønt Punkt Norge i 2019. Hensikten med prisen er å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær økonomi ved å øke bruken av resirkulert plast, redusere unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning. Årlig må bedrifter rapportere til Grønt Punk Norge, og det er på denne rapporteringen at grunnlaget for hvem som vil vinne plastløfteprisen dannes.

Det er Grønt Punkt Norge som deler ut prisen, men de inkluderer aktører med relevant plastkompetanse til å sitte i juryen.

Her kan du lese mer om våre prosjekter om plastreduksjon.