Gå til innhold

Nortura slutter seg til ny intensjonsavtale med helsemyndighetene

NHO Mat og Drikke, signerte i dag den nye intensjonsavtalen for et sunnere kosthold med Bent Høie og helsemyndighetene. Dermed forlenger Nortura forpliktelsene til å redusere salt og mettet fett i sine produkter.

Prior frisk kalkunblings med rokt kalkunfilet med rodlok no018123

Avtalen som heter Intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold mellom matbransjen og helsemyndighetene er en videreføring av avtalen som ble inngått i desember 2016. Den nye avtalen varer frem til desember 2025.

- Vi mener at et forpliktende samarbeid mellom myndighetene og matbransjen er den beste løsningen for å legge til rette for sunnere kosthold og bedre folkehelsen. Avtalen er høyt prioritert i mat- og drikkeindustrien. Resultatene fra den første avtaleperioden viser at vi oppnår mer for folkehelsen ved å samarbeide fremfor å arbeide hver for oss, sier Petter Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

Ved å slutte seg til avtalen forplikter Nortura seg til å fortsette arbeidet med å redusere salt og mettet fett i sine produkter.

- For oss er denne avtalen en fortsettelse av det gode samarbeidet vi har med helsemyndighetene om å bidra til bedre helse for folk flest. Gjennom å signere avtalen fortsetter Nortura å ta et samfunnsansvar for å utvikle produkter som er sunnere og bedre for den norske befolkningen – noe som vi er veldig glade for å kunne bidra til, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.

I tillegg til, å sette konkrete mål for reduksjon av salt og mettet fett i Norturas produkter, så har Nortura også et stort fokus på å øke produkter som er nøkkelhullsmerket*. Innen 2023 skal 25% av Norturas merkevare volum være nøkkelhullsmerket.

Prior satser på nøkkelhullet

Hos Nortura er det spesielt merkevaren, Prior, som har en stor satsning på nøkkelhullprodukter. I 2020 hadde Prior 79 nøkkelhullprodukter i dagligvare – det vil si 6 av 10 Prior-produkter har nøkkelhull. Nøkkelhullproduktene sto for over halvparten av Priors salgsvolum i 2020. Prior har også som ambisjon å øke antall nøkkelhullprodukter ytterlige i årene som kommer.

- Vi er opptatt av at nordmenn skal ha et sunt og næringsrikt kosthold, og oppfordrer alle til å følge myndighetenes kostholdsråd. Vi bidrar ved å jobbe kontinuerlig og målrettet med å blant annet å gjøre folkefavorittene våre sunnere, samt at vi utvikler sunnere alternativer i alle produktkategorier. De senere årene har vi lansert mange nye slike produkter, sier Hanne Steen, Direktør Trygg mat og Dyrevelferd i Nortura.

Totalt i samvirket utviklet man 23 nye nøkkelhullsprodukter i 2020, dette utgjør 14% av alle nylanseringene i fjor. Da lanserte man blant annet Prior kyllingbacon og Gilde Go’ & Mager bacon. Disse, sammen med Prior kalkunbacon inneholder opptil 70 prosent mindre fett enn vanlig bacon av svin. Vi utviklet også Gilde Kjøtt & Grønt - en serie klassiske kjøttprodukter tilsatt grønnsaker. Flere sunnere produkter vil også bli lansert de nærmeste årene.

Nortura vil signere en tilslutningsavtale sammen med andre mat- og drikke produsenter.

Du kan lese mer om den nye avtalen her.

Kontaktperson:
Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver
Epost: anette.ivsett@nortura.no
Tlf: 932 08 783

*Nøkkelhullet er en felles nordisk merkeordning. Hvilke grupper matvarer som kan få Nøkkelhullet og kriterier de må oppfylle, er bestemt i fellesskap av norske, svenske, danske og islandske myndigheter. I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen. Kjøttprodukter kan inneholde maks 10% fett, og det er også krav til saltinnholdet.