Gå til innhold

Gilde klatrer på bærekraft-indeks

Gilde gjør et stort byks fra 28.plass til 18.plass i 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index.

Annonse hyllest til gress-eterne

På en 18.plass rangeres dermed Gilde foran merkevarer som Ruter, Statkraft, Tesla og Telenor.

– Det har vært mye debatt om kjøtt og bærekraft det siste året. At Gilde klatrer så mye på denne rangeringen tar vi som en stor tillitserklæring fra norske forbrukere, som ser at den norske måten å produsere kjøtt på er betydelig mer bærekraftig enn i mange andre land, sier merkevaredirektør, Nina Rishovd Stavenæs.

Sustainable Brand Index er Europas største varemerkestudie om bærekraft, og har blitt gjennomført årlig siden 2011. Studien har som mål å fremheve bærekraft og spre og øke kunnskapen om dette.

Nortura har ambisiøse målsettinger for å bli mer bærekraftig, og reduserte matsvinnet med hele 300.000 kilo i 2018. Co2-avtrykket fra transporten ble redusert med 10 prosent, og i 2018 ble det også gjort mange viktige grep for å gjøre emballasjen mer klimavennlig.

Vi gjorde flere grep i 2018 for å gjøre produktene våre mer bærekraftige, der vi blant annet endret datomerkingen på egg til "Best før, ofte god etter", samt byttet ut fossil plast med bioplast på en rekke populære produkter.

Også Nortura og Prior klatrer på bærekraft-indeksen sammenlignet med fjoråret. I år er det Tine som topper hele rangeringen.

Les mer om det i vår samfunnsrapport for 2018.