Gå til innhold

Ny leder for bærekraft i Nortura

Cecilie Hultmann er ansatt som ny leder for bærekraft i Nortura.

Cecilie redigert

Hultmann (42) har lang erfaring fra arbeid med bærekraft gjennom FN, og har jobbet mange år internasjonalt med FNs bærekraftmål gjennom FNs Global Compact. Her utarbeidet hun retningslinjer og verktøy for å hjelpe bedrifter over hele verden med å integrere FNs bærekraftmål i sine strategier og handlinger, deriblant bærekraftig matproduksjon.

Hun har også lang fartstid i privat sektor hvor hun har jobbet med å implementere mål for bærekraft i selskaper gjennom DNVGL Group (tidligere Det Norske Veritas), og har også jobbet for NHO med bærekraft for deres medlemsbedrifter.

Hultmann er utdannet Master of Science innen utviklingsstudier med fokus på samspill mellom privat og offentlig sektor innen bærekraft.

- Vi er utrolig stolte over å ha fått en kapasitet som Cecilie på plass i Nortura. Kanskje mer enn noen annen i Norge kjenner hun dette feltet, og hvordan næringsliv og matsektoren kan bidra for et mer bærekraftig samfunn. Vi gleder oss til å ha henne med på veien til å bli det mest bærekraftige matseselskapet i Norge innen 2030, sier konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunn, Ellen Flø Skagen

Hultmann begynte 14. april og vil nå gjøre seg kjent i selskapet, under litt uvanlige omstendigheter.

- Det er rart å ikke få møte nye kolleger fysisk, men så snart situasjonen tillater det gleder jeg meg til å reise rundt i hele den spennende verdikjeden til Nortura og bli kjent, sier Hultmann. - Nortura har en samfunnskritisk rolle, og jeg tror de siste ukene virkelig har vist hvor viktig det er med matproduksjon på norsk jord. Nortura har satt ambisiøse mål for bærekraft og jeg gleder meg til å bruke all min erfaring og kompetanse i det arbeidet, sier hun.

Kontakt:

Ellen Flø Skagen: 928 10 288

Cecilie Hultmann: 468 27 489

Fakta om bærekraft i Nortura

  • Nortura baserer seg på alle FNs 17 bærekraftsmål. Det inkluderer blant annet klimaavtrykk, helse, dyrevelferd, sosiale arbeidsforhold, lokal ressursutnyttelse og verdiskaping.
  • MÅL 2030: Nortura skal være Norges mest bærekraftige matprodusent.
  • Nortura´s klimamål innen 2030:
    • Redusere utslipp fra transport med 80 %
    • Fase ut alle fossile energikilder fra fabrikk
    • 100 % bærekraftig emballasje
    • Redusere matsvinn med 60 %
    • Bruke helnorsk fôr så langt som mulig
    • Bruk av bioenergi fra husdyrgjødsel i vår transport og fabrikk

Samfunnsrapport 2019: Se hele her

  • Matsvinn: Nortura reduserte i 2019 sitt matsvinn med 385 000 kilo mat (13 %)
  • Emballasje: Redusert bruk av fossilt materiale tilsvarende 2620 tonn co2. Det tilsvarer 10 500 flyreiser t/r Oslo-ParisFett: Redusert mettet fett med 250 tonn (siden 2018)
    • Eggekartong = 100 % resirkulert materiale
    • Kyllingskåler: 95 % resirkulert materiale (fra plastflasker)
    • Fra hermetikkbokser til kartong på bl.a. Joika = 80 % lavere Co2-utslipp.
    • Nøkkelhull: nær 19 % av solgt volum var merket med nøkkelhull (mål: 15 %)
  • Dyrevelferd: Strengere krav til bonden: Produsenter som ikke følger opp tiltak og krav om dyrevelferd får ikke være produsenter i Nortura. Vi utvikler digitale løsninger som gir bedre overvåkning i grisebingen (DigiPig). Vinner av innovasjonsprisen i landbruket.