Gå til innhold

Nå kommer turmaten i matbutikken

Med kompasskursen staket ut mot tørrvarehylla skal Gilde lære turglade nordmenn å begynne turplanleggingen i butikken. For første gang kan man kjøpe frysetørket turmat i dagligvarehandelen. Gilde Turmat har allerede fått god respons.

Gilde Turmat Lapskaus
Gilde Turmat Lapskaus

-Det har vært mye positiv oppmerksomhet rundt lanseringen, så det er moro! Folk synes det er bra at frysetørket turmat tilgjengeliggjøres i dagligvarehandelen. Mange har vært interessert i å ta produktene inn, og vi har fått henvendelser fra butikker over hele landet, sier Siw D. Steen, Konserndirektør i Nortura.

Gilde Turmat er produsert med norsk kjøtt og frysetørket og pakket ved foten av Rondane, i et av landets flotteste områder for friluftsliv. Turmaten er et samarbeid med Den Norske Turistforening (DNT), som også skal selge turmaten på flere av sine hytter.

Humoristisk kampanje

Fredag 9. april lanseres en landsdekkende turmat-kampanje som vil bli godt synlig for forbrukerne gjennom tv, print, sosiale medier og display.

Filmene er humoristiske og trekker bokstavelig talt tur-sjargongen inn i butikken ved å vise turkledde mennesker med kart og kompass på jakt etter tørrvarehyllene. Kampanjen henvender seg både til hvermannsen og erfarne tur-folk.

-Ideen her var å tydeliggjøre at denne typen turmat nå finnes lett tilgjengelig i matbutikken, og det ble raskt klart for oss at det fantes mye morsomt i å ta turopplevelsen, og alt som hører med, ut av naturen og inn i dagligvarelandskapet, sier Mads Krogh, tekstforfatter i TRY.

Teamet i TRY har bestått av Mads Krogh, Sebastian Rasch, Cecilie Thue og Helge Gjertveit. Filmene er produsert av Bacon OSL med Andreas Riiser på regi.

Design inspirert av DNT

Designet på turmatpakkene er lett gjenkjennelig for frilufts-interesserte og gjenspeiler DNTs merking av sommer – og vinterløyper i marka.

-Da vi begynte med designjobbingen lot vi oss inspirere av skiltene vi kjenner så godt fra turer i skog og mark, sier Marit Svegaarden, seniordesigner i Design House, og fortsetter:

-Posens mørkegrønne farge er hentet fra skiltene, og det blå og røde feltet som danner pilen er kodefargene på henholdsvis sommer og vinterrutene. Smakfulle bilder av rettene i en treskål omkranset av lyng og bær understreker det naturlige og folkelige. Til sammen blir dette et ikonisk design – på lik linje med skiltene i marka.

Teamet i Design House har bestått av Marit Svegaarden, Ole Rinnan og Tine Schiøtt.

-DNT har prøvesmakt og gratulerer med et velsmakende og ikke minst flott utformet tilskudd til turmatmarkedet. Vi er opptatt av norskprodusert mat og er sikker på at Gilde Turmat blir å finne i mange tursekker fremover, sier generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang.

Om Gilde turmat:

Frysetørket mat er lett å bære med seg når man skal på tur. Rettene er vakuumpakket og måltidet tilberedes på en enkel måte ved å tilsette varmt vann i posen de kommer i. Dette gir et varmt og næringsrikt måltid. Smakene er milde og tilpasset alle aldre.

Gilde har lange tradisjoner for å være med nordmenn på tur, og har de siste fire årene vært strategisk samarbeidspartner og turpartner med Den Norske Turistforening.

For mer: https://www.gilde.no/turmat