Gå til innhold

Fenalår fra Norge får champagne-status

Fenalår fra Norge har fått kvalitetsbetegnelsen «Geografisk beskyttelse i EU» - i celebert selskap med fransk champagne og italiensk parmaskinke.

Fenalår fra norge med merke for geografisk beskyttelse i eu

Som første norske landbruksprodukt har Fenalår fra Norge fått status som Protected Geographical Indication (PGI) i EU.

- Dette er et stort løft fordi det er en juridisk beskyttelse som i første omgang gjør at ingen andre kan produsere det og selge det. Så dette gir store muligheter, sier Per Berg, direktør for forskning og nyskaping i Nortura og styreleder i Fenalår fra Norge.

Nye kunder og markeder

Arbeidet med Fenalår fra Norge startet allerede i 2006. Søknaden ble sendt til EU for to år siden, og nå er det endelig klart.

- Dette er kjempepositivt, spesielt med tanke på nye kunder og nye markeder. Det er den beste kvalitetsbetegnelsen man kan få, sier Berg og legger til:

- Champagne er en av varene som har fått det samme merket, og man ser jo hva de kan ta av pris sammenlignet med for eksempel cava og prosecco. Parmaskinke er et annet eksempel, dette er varer som er ekstremt godt kjent rundt om i verden.

Lange tradisjoner

Vernet er det sterkeste verktøyet mot kopiering, samt en anerkjennelse av produktkvalitet.

- Dette er et produkt som nesten ikke finnes i resten av verden, og det har en ekstremt lang tradisjon. Man har dokumentasjon på at fenalår ble produsert i Norge allerede under vikingetiden, og sannsynligvis mye tidligere enn det også. Og den unike smaken er helt annerledes enn hos spekeskinke av gris, sier Berg.

Fenalår fra Norge oppnådde status som en beskyttet geografisk betegnelse i Norge i 2012. Det betyr at produktnavnet er hjemlet i den offisielle merkeordningen Beskyttede betegnelser. Nortura er den største aktøren i Fenalår fra Norge, sammen med Tind Grilstad og Bjorli Fjellmat. I tillegg er Finsbråten og Fatland med. Tørrfisk fra Lofoten har også oppnådd samme status.