graphic-element-nortura

Oppdatering på dataangrep

29.12.21 - kl. 10:57

Nortura ble utsatt for et dataangrep 21.desember. Det ble derfor besluttet å stenge ned våre IT-systemer og fjerne internettilgangen på våre lokasjoner for å minimere mulig skade på systemer og operasjoner. Resultatet er at aktiviteten ved flere av våre fabrikker og ekspedisjoner er redusert inntil videre.

Nortura har arbeidet gjennom julen med å utvikle midlertidige løsninger, som vil bli satt i drift frem mot nyttår og bli brukt frem til de normale IT-løsningene er i drift igjen.

-Vi har fremdrift på utvikling av både midlertidige løsninger og gjenopprettingen av de normale løsningene. Vi starter nå testingen av midlertidige løsninger og har tro på at disse vil fungere. I en periode fremover vil det likevel være uregelmessigheter i produksjon og leveringen fra Nortura, sier konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon, Kjell S. Rakkenes

Produksjonen av hvitt kjøtt, pølser og pålegg har gått tilnærmet som normalt gjennom romjulen.

-Ansatte, kunder og samarbeidspartnere har stått på natt og dag gjennom romjulen. Det har blant annet ført til at vi har produsert og levert nyttårskalkunen. Kalkunen er ute i butikkene og klar til nyttårsmiddagen, sier Rakkenes.

Driftsstatus

  • Slakting og skjæring av storfe, småfe og svin: Ingen normal henting av dyr hos bonde for slakt. Slakting og skjæring kraftig redusert, eller innstilt. Framdrift i arbeidet med å etablere midlertidige løsninger for henting av dyr, slakting og skjæring med mål om oppstart 3. januar.
  • Slakting og skjæring av kylling og kalkun: Henting av dyr gjennomføres tilnærmet normalt. Slakting og skjæring går som planlagt. Framdrift av midlertidige løsninger for ordre og ekspedisjon.
  • Egg: Mottak av egg og pakkeri fungerer nå med manuelle løsninger. Noen utfordringer på ordre som vi arbeider med å løse.
  • Videreforedling: Pølse-, pålegg- og posteiproduksjon går tilnærmet som normalt.
  • Ekspedisjon: Utekspedering av varer er utfordrende, men fortsatt god fremdrift i arbeidet med å etablere rutiner for ekspedisjon av lagerført- og produserte varer. Utfordringer med varer i ekstern transitt. Godt samarbeid med kunder og samarbeidspartnere. Testing av midlertidige ordreløsninger mot våre kunder har startet.
  • Ekstern epost: Nortura kan for øyeblikket ikke motta ekstern epost. Nortura anbefaler at forbrukere henvender seg til Gilde, Prior eller Nortura på Facebook Messenger.

Nortura vil publisere daglige briefinger kl. 11:00 inntil videre.

Ved pressehenvendelser kontakt pressevakt: 992 93 070 (ikke SMS).

Trykk her for å laste ned pressebilde av Kjell S. Rakkenes (1)

Trykk her for å laste ned pressebilde av Kjell S. Rakkenes (2)