Hopp til innhold

Nye tiltak for å redusere overskuddet av sau og lam

Nye tiltak for å redusere overskuddet av sau og lam

Debatten rundt overskuddet engasjerer og gir flere muligheter for salg.

De siste to ukene har det vært mye oppmerksomhet rundt overskuddet av sau og lam, og spesielt sau som var tema for første episode av NRKs nye storsatsning Matsjokket. I går ble også overskuddssituasjonen diskutert i Debatten på NRK.

Norturas forbrukersenter opplever et rush med henvendelser fra forbrukere som lurer på hvor de kan få tak i saueprodukter, og dagligvarekjedene forteller også om økt etterspørsel i butikk.

For Nortura er ikke utfordringene med overskudd noe nytt og dette har vært jobbet målrettet med gjennom flere år. Men aktualiseringen gir flere muligheter. Her er noe av det som jobbes med nå:

  • Vi har nå fått solgt inn mer og flere produkter til alle de tre dagligvarekjedene. Sammen har vi mange initiativer på gang. Gildes rødvinsmarinerte fårefilet og nyheten portvinsmarinert fårefilet selger godt, i tillegg økes volumet av flere gamle og gode saueprodukter som fårikålkjøtt av sau, fårepølser, fenalår, haugpølse og vossakorv. Det utvikles også nye produkter som vil komme for salg, blant annet en versjon av saueburgeren som Christer Rødseth serverte i Matsjokket. Gilde Fårefrikassé er en annen nyhet som nå er på vei ut i butikk.
  • I storkjøkkenmarkedet selger Nortura PROFF betydelig med sau til vanlig og har bygget opp sau som et attraktivt sortiment, særlig innen offentlig sektor. Nå jobber vi mye med å synliggjøre sortimentet vi har, samt inspirere til flere forskjellige retter. For eksempel passer sau utmerket til mat fra Midtøsten, som er en stor trend akkurat nå. Vi har også fått henvendelser fra skoler som ønsker å lære neste generasjon å bruke sau som råvare. ​

  • Vi har allerede et samarbeid med TooGoodToGo som vi nå vil benytte som en kanal for å unngå at sau og lammekjøtt som nærmer seg utløpsdato ikke må kastes. Foreløpig har vi hentesteder i Tønsberg og på Forus. Vi har gode erfaringer med TooGoodToGo og ønsker nå å utvide samarbeidet i større skala.

  • For de som ønsker å hel, halv eller grovpartert sau kan dette bestilles og hentes i våre medlemsbutikker. For medlemmer og ansatte er også medlemsbutikkene fylt opp med andre produkter av sau og lam som nærmer seg utgått liggetid.

  • Selv om vi i utgangspunktet ønsker å selge mest mulig av overskuddet, står vi i en situasjon hvor det også er naturlig å bidra til veldedighet. Derfor vil vi donere 10 tonn med saueprodukter til Matsentralen.

  • Norturas datterselskap, Noridane Foods AS, skal eksportere inntil 1000 tonn sauekjøtt til Oman. Salg i Norge vil selvsagt alltid være første prioritet, men dette er et tiltak for å begrense innfrysing på lager som igjen kan føre til at mat må kastes.

Les mer om bakgrunnen for overskuddet her

Kontaktperson